Hvem skal drifte de sosiale kanalene i sommer?

Hvem skal drifte de sosiale kanalene i sommer?

Sommerferien, den kommer hvert år. Mange tar seg fri i juli og utover. Dermed blir også publisering og vedlikehold på de sosiale mediene ofte utsatt til over sommeren. Men er det så lurt? Hvordan er egentlig trafikken på de sosiale mediene om sommeren? 
 

Mer sosial i ferier
Facebook sin egen analyseavdeling, som heter Facebook IQ, har akkurat publisert en liten oversikt over engasjement fra sommeren 2014, i artikkelen Sharing the Action of Summer. 21 land, inkludert Norge, var med i undersøkelsen. 

Statistikken fra sommeren 2014 viser blant annet at:

  • Det er 22 % flere som besøker Facebook om sommeren enn om vinteren og våren

  • Det er 7 % flere som besøker Facebook om sommeren enn om høsten

  • Sommeren er høytid for deling, særlig fra mobilen. Man gjør gjerne flere aktiviviteter om sommeren - som igjen fører til at det er mer å dele

  • Mobil som plattform øker kraftig om sommeren: 70 % av de som var på Facebook kom fra mobil, 75 % av innholdet som ble postet var fra mobil, 76 % av bildene kom gjennom mobil.

Vi har sittet med ansvar for flere Facebook-profiler for bedrifter, og vår erfaring er at det ikke er noe å si på engasjementet på Facebook om sommeren. Mange er innom de sosiale mediene i ferien, ofte for å opdatere eller holde seg oppdatert på hva folk gjør.

Hva slags innhold
Innholdet må kanskje revurders noe og tilpasses feriemoduset litt mer. 
Men selv om aktivitetene dabber av innad på kontoret, så er det nok av lesestoff som fortsatt er relevant for målgruppen din. Nå har de også kanskje tid til å lese den!

Skriv gjerne mer generelt, del tips om hvordan målgruppen kan bli bedre til å bruke ditt produkt eller tjeneste, men ikke gjør det for tungt, tregt eller teknisk. Bruk bilder, video og sprit opp med fun facts o.l.  Som vi ser ovenfor er det mange som er på farten og kun bruker de mobile plattformene. 

Tips:

  • Tilpass innholdet ditt til mobil. På mobil er kortere tekster og mye visuelt innhold mer brukervennlig

  • Inspirer målgruppen din, med noe som også er relevant til kjernevirksomheten din. Mange har mye tid og ikke fastlåste planer, del noen gode tips, kom med noen anbefalinger eller fun-facts

  • Det er smart å ha en vakt som tar seg av eventuell feedback og spørsmål som måtte dukke opp hele tiden

Real Kommunikasjon har erfaring med å overta bedrifters sosiale medier i lengre eller kortere perioder, for å skape innhold, lage kampanjer og være tilgjengelig for spørsmål og tilbakemeldinger. 


5 reiseblogger med godt innhold

5 reiseblogger med godt innhold

Velkommen til bloggen skrivemaskinen.