Evergreen content

Evergreen content

Kan oversettes til, i bokstavelig betydning - eviggrønt innhold.
Evergreen content er innhold som alltid er aktuelt, som ikke falmer med tidens tann.

Helårsgrønn sånn som tujaen, ja, den evig-aktuelle tujaen…

Helårsgrønn sånn som tujaen, ja, den evig-aktuelle tujaen…

Målet med evergreen content: Å oppnå mer trafikk og god plassering i Google/ søkemotorene. I tillegg sparer du tid på å lage alltid aktuelt innhold, som du slipper å oppdatere jevnlig.  

Innholdet er med på å drive kontinuerlig trafikk inn på siden og kan forbedre rangeringen din på søkemotorer. Ofte kan disse artiklene også gi deg bedre posisjon som bransje-ekspert siden du har svarene mange lurer på.

Søkemotorer kommer som regel inn i bildet når vi snakker om innhold og hvordan det skal bygges opp. Alt du gjør skal ikke gjøres med tanke på søkemotorene, men Google og co jobber jo for at leseren skal være fornøyd, så om du rangerer høyt på søkemotorene så er det fordi innholdet som regel gjør publikummet fornøyd.

Søkemotorene jobber for å finne og dele den mest relevante informasjonen først. Naturligvis kommer ofte nyere innhold høyest/høyere opp. Vel og merke om dette er det mest relevante innholdet. For det kan jo være din artikkel fra 2018 fortsatt er like aktuell i dag, om den da er skrevet på en måte som ikke låser den fast i 2018. Så når du lager innhold som er av mer generell art, ikke lås den fast til tiden eller en referanse som ingen husker hva er om noen måneder eller ett år.

Så, hva er Evergreen content?

Alle bedrifter har informasjon som alltid vil være aktuelt til enhver tid - uavhengig av sesong. Denne informasjonen burde deles på en måte som ikke fester den til en bestemt tidsperiode. Altså, du gjør innholdet uavhengig av tiden.

Forslag til hvordan gjøre innholdet uavhengig av tiden / alltid aktuelt:

  • Først og fremst, husk å bygge innholdet rundt noen nøkkelord/søkeord.   

  • Lage en oppskrift på hvordan målgruppen kan løse et problem.

  • Lage artikler/video/podcast basert på ofte stilte spørsmål som går igjen over lengre tid.  

  • Blogge om egne prosesser - hvordan jobber dere, har dere en fast metodikk eller en tilnærming?  

  • Er det noen bransje-definisjoner som målgruppen ofte lurer på? For eksempel i innholds-bransjen kan kundene lure på hva forskjellen på innholdsmarkedsføring og reklame er.  

  • Skriv med tanke på at det skal være aktuelt også om ett år.

  • Bruk en god (udødelig) historie for å illustrerer et poeng. Vi husker gode fortellinger som vekker følelser og aktiverer fantasien og gir oss indre bilder, og en god historie vil alltid være aktuell.

Unngå:

  • Statistikk

  • Nyhetsartikler

  • Trender i samfunnet.

Tenk eviggrønt-, eventuelt tuja-innhold.



Tone of voice - en liten guide

Tone of voice - en liten guide