Opplevelsen du serverer gjennom teksten

Opplevelsen du serverer gjennom teksten

Du har sikkert sittet på en restaurant en gang og tenkt; her var det jammen meg hyggelig, alt stemmer liksom. Opplevelsen blir da positivt minneverdig. 

Det samme gjelder med tekster. Du har kanskje lest en bok du ikke klarer å legge fra deg, eller kommet over en kronikk som fenger deg? 

Da har forfatteren klart å formidle en engasjerende opplevelse gjennom teksten

I serviceindustrien spesielt, snakker man om utviklingen av opplevelsesøkonomien, som et steg videre fra serviceøkonomien  (Pine and Gilmore –the Experience Economy).

Opplevelsesøkonomien er betegnelsen på hvordan vi i dag kjøper opplevelser, altså hvor opplevelsen, i seg selv, er selve produktet vi ønsker.  
For eksempel kjøpes det konsert- og festivalbilletter, hotellovernatting, restaurantbesøk og reiser. Felles for leverandørene er at de alle prøver å gi deg en uforglemmelig og engasjerende opplevelse (forhåpentligvis positiv).

Hvordan skal man få til denne opplevelsen gjennom teksten? 

Personlig tror jeg på denne setningen fra boken Everybody writes av Ann Hadley:


”What matters now isn´t storytelling, what matters is telling a true story well!”


Det har lenge vært tendenser i serviceindustrien, om å servere noe autentisk, noe ekte - en genuin opplevelse. Ikke å skjule seg bak noe, men levere et ærlig produkt, servert på en smakfull måte. Det samme burde gjelde for teksten - fortell den ærlige historien på en god måte.  

Foodstudio er et godt eksempel på noen som serverer gode, bærekraftige opplevelser, i virkeligheten og på nett. Tekstene deres er inspirerende, for eksempel denne Get Away Spring.  

Bilde hentet fra Foodstudio sin webside. Foodstduio ønsker en mer bærekraftig mattilnærming. De lærer det bort gjennom workshops og tilbredning av middager på noe utradisjonelle plasser - som gir en særegen forståelse for råvarene og en særegen opplevelse. (www.foodstudio.no)

For servicebedriften er følelsen kunden sitter igjen med når hen drar alfa og omega.
Er kunden fornøyd kan det gi godt omdømme, såkalt word of mouth og en returnerende gjest.

Den samme linken kan vi overføre til opplevelsen av det digitale innholdet. Publikum skal føle at dette var verdt investeringen (tid), ønske å komme tilbake til deg og sist men ikke minst anbefale deg til andre.  

Videre kan man snakke om hvilke komponenter som må til for å skape en god opplevelse. Det er stort fokus på god brukeropplevelse på nett, hvor tekst er en stor del av det, men kanskje ikke så mange trekker linken fra det analoge livet?  

Tenker du over opplevelsen du serverer i teksten? 

Den allsidige tekstforfatteren

Den allsidige tekstforfatteren

De beste bloggtipsene

De beste bloggtipsene