De beste bloggtipsene

De beste bloggtipsene

Alle som har en webside på nett i dag burde blogge!
— Joe Pulizzi, grunnlegger av begrepet Content Marketing

Blogging gir god markedsføringsverdi

Blogging er den aktiviteten på egne kanaler som gir best ”avkastning”, i følge Hubspot. Altså som genererer mest trafikk. Hele poenget med å blogge er at det må være relevant for målgruppen du prøver å nå. En blogg hvor du kan dele nyttig informasjon som erfaringer, tanker og kunnskap om din kjernevirksomhet til din målgruppe.  

Hubspot, et anerkjent internasjonalt inbound markedsføringsbyrå viser til blogging som den aktiviteten som gir mest trafikk til en webside:

Det finnes en haug med gode fordeler ved å blogge, vi har samlet en enkel huske-på-liste som du kan følge når du setter i gang.

Her er din guide til blogging:  

  • Lag personas
    Hvem blogger du for? Når du kan se for deg målgruppen, så er det enklere og skrive relevant innhold for de. Personas er personer som er typiske for din målgruppe -  med personlighet, egenskaper og demografisk informasjon.

  • Skriv relevant og verdifullt
    Spør deg selv spørsmålet om informasjonen du deler finnes andre steder - gjentas den til det kjedsommelige eller bidrar du til å gjøre jobben/hverdagen litt enklere for din målgruppe? Skriver du om det din målgruppe lurer på?   

  • Vær med i samfunnsdebatten
    Blogging er en god måte å være synlige på. Den kan på en tydelig måte vise hvor bedriften står i forhold til diverse tema, samt vise engasjement.   

  • Hva skal du skrive om
    Finn nøkkelordene dine kunder søker med når de leter etter informasjon om ditt produkt/tjeneste, hva søker de etter i relasjon til dette? Her kan du bruke Google og Adwords sin Keyword planner – som gir deg relevante nøkkelord og setninger.
    Snakk med kollegaer fra forskjellige avdelinger, hva rører seg rundt i bedriften? 
     
  • Del! 
    Er du på sosiale medier, er dette en ypperlig kanal for å dele blogginnleggene.
    Lag en post om det på Facebook, Twitter eller Linkedin og link til blogginnlegget. Da treffer du flere og flere vil potensielt dele det igjen for deg. På Facebook og LinkedIn kan du sponse postene dine og rette mot den målgruppen du ønsker. 
    Har du nyhetsbrev – er det naturlig at dette inkluderes der.
     
  • Lag et klart mål med bloggingen.
    Sett noen mål som dere kan måle jevnlig. Kanskje det er  øke salg, spre oppmerksomhet rundt din bedrift, eller skille dere ut med en personliggjørende blogg. Er det en positiv utvikling? Juster, endre eller behold strategi. 
     
  • Blogg med jevn frekvens
    Folk faller fort fra om de ikke blir påmint om din eksistens. Det er ofte sagt at jo oftere du blogger jo mer øker trafikken, men klarer du ikke å opprettholde flere blogginnlegg i måneden så begynner du på et nivå som du vet er overkommelig, f.eks. 1 gang i måneden - det burde ikke være noe særlig mindre enn dette  
     
  • Sett opp en redaksjonell plan
    En plan gir deg oversikten og gjør det enklere å følge en rød tråd. Ha noen føringer for språket, eller den såkalte tone of voice. Planen må inneholde når innlegget skal publiseres, hva skal det skrives om - og skal dette deles opp i flere forskjellige blogginnlegg må man ha med, og hvem som skal utføre jobben. Det kan være smart å sette seg ned med relevante skribenter fra bedriften og sette opp en 6 til 12-måneders plan sammen og finne føringer for språket og den røde tråden. 
     
  • Blogg engasjerende
    Med det menes det at du inkluderer bilder, kanskje en video og avslutter med å stille spørsmål som får leseren til å tenke og til og med svare på et åpent komentarfelt under
     
  • Bruk relevante og avslørende overskrifter
    Det er optimaliserende for å bli funnet i søkemotorer som Google samt at leseren raskt forstår hva innlegget handler om
     
  • Øk trafikken med linker
    Trafikken kan øke om du linker til eksterne (og interne relevante) sider, blant annet vil Google premierer deg for gode relevante linker i artikkelen. 
     
  • Interaksjon er viktig
    Ha et åpent kommentarfelt under blogginnlegget, så kan de som vil legge igjen en beskjed
     
  • La språket være lettfattelig og bruk visuelle virkemidler
    Vi leser annerledes på nettet, vi skummer mer gjennom. Hjernen fanger fort opp bilder, uthevet og kursiv tekst og tydelige linker. Bruk et enkelt, forståelig språk og kom raskt til poenget (om det ikke er en god historie du bygger opp).
     
  • Kos deg - blogging er gøy! 
     

Trenger du hjelp til å sette i gang eller noen til å skrive for deg, ta kontakt så kan vi kartlegge behovene dine, helt uforpliktende!  

Opplevelsen du serverer gjennom teksten

Opplevelsen du serverer gjennom teksten

5 reiseblogger med godt innhold

5 reiseblogger med godt innhold