Den allsidige tekstforfatteren

Den allsidige tekstforfatteren

Uten å tråkke stolte tekstforfattere på tærne, som gjerne har utdannelse innen nettopp tekstforfatning, skjer det et inntog av en nye type tekstforfatter - eller som de ofte blir kalt; innholdsprodusenter. Dette er dog en helt annen stilling enn den klassiske tekstforfatteren. 

De har ofte en bred bakgrunn, fra for eksempel språk, markedsføring og kommunikasjon. Etterspørselen etter den "allsidige tekstforfatteren" skjer i takt med inntoget av innholdsmarkedsføringen - den ”nye” måten og jobbe med synlighet på.

Alle søker først på Google
Har du en relevant artikkel som forklarer det søkerne lurer på, er det en av de beste måtene å være synlige på i dag. Dette er søkeoptimaliserte tekster/artikler som ligger i arkiv/blogg på websiden din. Dermed har du klart å få leseren inn på hjemmesiden din, og de merker seg som oftest navnet på bedriften din også.

Hjemmesiden burde derfor hele tiden være aktuell, med oppdatert informasjon. Å forstå et stadig mer kresent publikum er ikke lett, men de liker bedrifter som viser at de følger med i tiden.

Hvor kommuniserer du med kunden? 
Uansett om du er så heldig at kundene prøver å få tak i deg, eller du venter på det - så må man ha en god dialogkanal med publikum - som sosiale medier.  
K
analer som må følges opp for pleie av kunder og for å nå ut til nye.

Blogging, artikler og informasjon på websiden, poster og annonser på sosiale medier.
Tekstforfatteren skal formidle den informasjonen målgruppen leter etter. Informasjonen skal være konkret og verdifull. Derfor må man forstå målgruppen man skriver for.

Her kommer den viktige analysen inn - å finne ut så mye som mulig om hva det søkes etter og hvilke behov målgruppen har. En god metodikk burde implementeres her.  Deretter produseres det. 

Målbare resultater viktig
Det hele avsluttes med en oppsummerende analyse, hvor forventninger mot faktisk resultat måles. Så man kan lære, og treffe målgruppen sin enda bedre med tilpasset- og spisset innhold.  

Med andre ord, den nye type tekstforfatter/innholdsprodusent burde ha en god penn, estetisk sans,  kunnskap om marked og analyse, samt holde seg oppdatert på de digitale trendene... En allsidig jobb kan man trygt si. 

Sommertilbud - 20 % rabatt ut juni

Sommertilbud - 20 % rabatt ut juni

Opplevelsen du serverer gjennom teksten

Opplevelsen du serverer gjennom teksten